Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Dossier Student anno 2025

Gerben Stolk
Studenten zijn cruciaal voor de verpleegkunde. Zij gaan mede richting geven aan de verdere ontwikkeling van het beroep. Wat doen en willen ze? Wat kunnen we verwachten van deze huidige en – hopelijk ook – toekomstige collega’s? Lees het in het nieuwste TvZ-dossier.
FOTO: iStock / Getty Images / SDI Productions

In het openingsverhaal schetst docent Marijke van Hommerich een beeld van huidige verpleegkundestudenten. ‘Studenten vinden vaak het praktijkleren het leukst’, zegt ze onder meer.

Organisatie

In het vervolg van het TvZ-dossier maak je kennis met zes studenten. Julia Veth bijvoorbeeld is geïnteresseerd in de organisatie achter kwalitatief hoogstaande patiëntenzorg. Daarom besloot ze na de hbo-v door te stromen naar de master Healthcare Policy, Innovation and Management.

Nieuwe wereld

Yaasmin Omar vertelt dat haar werk als wijkverpleegkundige veel leuker is sinds ze de hbo-v doet. ‘Er is een nieuwe wereld voor me opengegaan.’

Meer betekenis binnen behandeltraject

Na een aantal jaar als oncologieverpleegkundige wilde Sezen Kutluyer meer kunnen betekenen binnen het behandeltraject van patiënten. Daarom koos ze voor een masteropleiding tot verpleegkundig specialist.

Bijzonder traject

Via de havo naar de mbo-v: Tibbe Veldboer beleefde geen gangbare entree in het verpleegkundeonderwijs. Inmiddels volgt hij de hbo-v en liggen zijn ambities in de neurologie. ‘Verpleegkundigen dragen er bij aan de diagnostiek.’

Leren door te doen

Ruimte krijgen om jezelf te ontwikkelen op een manier die bij je past. Dat is voor Jennifer Schiphorst belangrijk tijdens een opleiding. Dit jaar heeft ze de hbo-v afgerond. Nu staat een vervolgopleiding op stapel: in de acute zorg.

Leergierige vijftiger

Mariska Schoonderwoerd wil nog zeker tien jaar werken. De vijftiger blijft zichzelf uitdagen en doet nog altijd nieuwe kennis op. Nu volgt ze een deeltijdmasteropleiding.