Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Proefschriften | Een actueel promotieonderzoek uitgelicht

Bespreking van het proefschrift van Kim de Groot over hoe de kwaliteit van elektronische verslaglegging door verpleegkundigen en verzorgenden kan verbeteren in de wijkverpleging, verpleeghuizen, ziekenhuizen en ggz.
Foto; Stock.adobe

Wat is de vraagstelling van je proefschrift?

Het proefschrift gaat over hoe de kwaliteit van elektronische verslaglegging door verpleegkundigen en verzorgenden kan verbeteren in de wijkverpleging, verpleeghuizen, ziekenhuizen en ggz. Het beantwoordt twee hoofdvragen: (1) aan welke kwaliteitscriteria moet verpleegkundige en verzorgende verslaglegging voldoen en (2) wat zijn de perspectieven en ervaringen van verpleegkundigen, verzorgenden en cliënten bij elektronische verslaglegging?

Wat zijn je belangrijkste bevindingen?

Om de kwaliteit van verslaglegging te verbeteren, moeten elektronische dossiers beter aansluiten bij het verpleegkundig proces, dezelfde termen inbouwen en gebruiksvriendelijker worden voor verpleegkundigen en verzorgenden. Verpleegkundigen en verzorgenden in verschillende settings ervaren matige ondersteuning door de elektronische dossiers. Niet-gebruiksvriendelijke dossiers zorgen voor extra werkdruk in de wijkverpleging.

Ook blijkt dat cliënten hier verschillen in hoe zij willen en kunnen participeren bij de verslaglegging. Zo willen sommige cliënten de verslaglegging bespreken met verpleegkundigen, terwijl andere de informatie willen nalezen via een cliëntportaal. Cliëntparticipatie is gunstig voor de kwaliteit van verslaglegging wanneer verpleegkundigen de ondersteuning van cliënten bij de verslaglegging aanpassen aan het individu.

Wat betekent dit voor de praktijk?

Uit het onderzoek komen aangrijpingspunten voort voor de doorontwikkeling van de huidige elektronische dossiers. Zo verbetert de kwaliteit van de verslaglegging door de integratie van het verpleegkundig proces en het inbouwen van dezelfde termen. De werkdruk van verpleegkundigen in de wijkverpleging vermindert door dubbele registraties te beperken en de dossiers gebruiksvriendelijker te maken.

Verder bestaat er geen ‘gemiddelde cliënt’. Dit inzicht is relevant voor de (door)ontwikkeling van hulpmiddelen die cliëntenparticipatie bij de verslaglegging ondersteunen, zoals cliëntportalen. Ten slotte laat het onderzoek zien dat verpleegkundigen en verzorgenden uit alle settings meer betrokken moeten worden om de kwaliteit van hun verslaglegging te verbeteren.

Kim de GrootNotes on Nursing Documentation Proefschrift Nivel/Vrije Universiteit, september 2022.