Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

De terugvraagmethode vergroot de effectiviteit van zorg

Gerben Stolk
Gerben Stolk
‘Ik wil weten of ik het goed heb uitgelegd. Wilt u me vertellen wat ik gezegd heb?’ Maandag 4 oktober was landelijke Terugvraagdag, georganiseerd door Pharos.
Foto: stock.adobe / Alexander Raths

Minder ziekenhuisopnamen. Betere therapietrouw. Meer kennis bij de patiënt over ziekte, medicatie en voeding. Patiënten die zich fysiek en mentaal gezonder voelen. Op de website over de Terugvraagdag benoemt Pharos de belangrijkste voordelen van de terugvraagmethode die naar voren zijn gekomen uit een literatuurstudie. Je vindt hier ook tips om de aanpak in de praktijk te brengen. Pharos is het (landelijk) expertisecentrum gericht op het terugdringen van gezondheidsverschillen.

Vooral bij de 2,5 miljoen laaggeletterden en mensen met weinig gezondheidsvaardigheden in ons land is het nuttig de terugvraagmethode toe te passen.

Boodschap goed overgekomen?

De terugvraagmethode helpt de zorgprofessional na te gaan of de boodschap goed is overgekomen bij de patiënt. Hij of zij vraagt de patiënt in eigen woorden te vertellen wat ze zonet hebben besproken. Als het nodig is, kan de zorgverlener daarna bijstellen of aanvullen. Het is belangrijk dat de professional de vraag bij zichzelf houdt. Die zegt bijvoorbeeld: ‘Ik wil graag weten of ik het goed heb uitgelegd. Wat gaat u thuis vertellen (of doen?).’

Gezondheidsverschillen verkleinen

De terugvraagmethode is al langer een beproefd middel in ons land. Majorie de Been en Hester van Bommel, beiden werkzaam voor Pharos, schreven erover in TvZ 4 van 2019. De dossiertitel van dat nummer is: gezondheidsverschillen. In hun artikel belichten de auteurs onder meer geschikt voorlichtings- en beeldmateriaal voor mensen die niet goed kunnen lezen of schrijven of niet gezondheidsvaardig zijn.

Onnodige ziekenhuisopname voorkomen

Het is essentieel dat de patiënt informatie en adviezen begrijpt en weet toe te passen. Dat vergroot de kans op correct gebruik van medicatie, opvolging van advies en effectieve behandeling en begeleiding. Zo voorkomt de zorgverlener (vermijdbare) ziekenhuisopnames of een verslechterde gezondheidstoestand van de patiënt.